Utadrettet virksomhet er ett av sentrenes kjernetilbud, og de fleste sentrene driver med forebyggende arbeid i skolen. I Bufdirs retningslinjer for sentrene står det at utadrettet arbeid kan være en mindre del av tilbudet på sentrene, men at det ikke bør overskride resten av tilbudet.
I sentrenes felles faglige plattform poengteres det at:
- Sentre som driver forebyggende opplysningsarbeid rettet mot barn og unge, skal samarbeide om å lage likeverdige og kvalitetssikrede opplysningstilbud over hele landet, og utarbeide pedagogiske og didaktiske rammer for arbeidet.
- Sentre som driver med opplysningsarbeid rettet mot barn og ungdom i skoler og barnehager skal ha klare rutiner for samarbeid og oppfølging med gjeldende skole / barnehage / helsesykepleier.
- Opplysningsarbeid og undervisning rettet mot barn og unge krever barnefaglig kompetanse og undervisningskompetanse.
Bufdir sin gjennomgang av tilbudet til barn på sentrene fremhever sentrenes utadrettede virksomhet som en viktig del av tilbudet til barn og unge. Videre påpekes betydningen av høy kvalitet i tilbudet, og behov for kvalitetssikring av sentrenes kursvirksomhet. I Bufdirs gjennomgang ble det også anbefalt at man laget en veiledning til hvordan sentrene kan gjennomføre et godt undervisningsopplegg. Hensikten er å sikre at alle sentrene har en felles forståelse av undervisningsopplegget.
Flere av sentrene har utarbeidet egne undervisningsopplegg som er kvalitetssikret gjennom samarbeid med RVTS, barne- og ungdomspsykiatere, Mitt valg, Fmso, psykologer, helsesykepleiere og lærere. Noen har brukt referansegrupper, med blant annet utsatte voksne og ungdommer og deltagere fra Redd Barna. Noen har hatt referansegrupper med vertskommunens barnevernstjeneste, skolehelsetjeneste og skoleledelse.
Sentrenes undervisningsopplegg er kvalitetssikret og godt forankret i lokale og nasjonale fagmiljø. I denne veilederen følger vi opp Bufdirs anbefaling ved å lage et felles rammeverk for sentrenes forebyggende arbeid i skolen. Vi viser til det pedagogiske grunnlaget undervisningen bygger på, beskriver praksis og rutiner og knytter det til skolenes læreplaner.
Les mer om
Læreplaner
Rutiner for undervisning
Kunnskap og verktøy